Czytanie z przesłoną.
Na pierwszym etapie czytania z przesłoną dzieci, które potrafią już czytać niektóre sylaby, mogą odczytywać sylaby w okienku, a po opanowaniu czytania wyrazów – całe wyrazy. Na drugim etapie dzieci czytają wyrazy, przy czym zaczynają od odczytywania kolejnych sylab w krótkich ekspozycjach, po nich następuje krótka ekspozycja całego wyrazu w okienku, po której powinna wystąpić synteza sylab (odczytanie wyrazu). Następnie eksponuje się dziecku całe wyrazy, w przypadku trudności w odczytaniu pomaga się poprzez płynne odsłanianie stopniowo kolejnych sylab wyrazu. Na trzecim etapie stosuje się częściową przesłonę w czytaniu tekstów w celu wyrobienia umiejętności wzrokowego śledzenia całych linii tekstu. Tempo przesuwania przesłony ma być dostosowane do tempa czytania dziecka.
Dla niektórych dzieci stosowanie przesłony stanowi utrudnienie zadania, innym natomiast może je ułatwić. Wydaje się, że można stosować przejściowo tę formę ćwiczeń, lecz należy podchodzić do niej z dystansem, bacznie obserwując osiągane efekty.
Ćwiczenia w rozumieniu treści.
Od początku we wszystkich zajęciach związanych z czytaniem należy zwracać uwagę na rozumienie treści czytanych wyrazów, zdań i tekstów, aby zapobiec mechanicznemu czytaniu. Kształtowaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem sprzyjają następujące formy ćwiczeń :
· dobieranki obrazkowo – wyrazowe
rozwiązywanie zagadek tekstowych z obrazkiem, który dziecko dostaje po odgadnięciu i musi dopasować do niego odpowiedni wyraz napisany na kartoniku
· domina obrazkowo – wyrazowe
· tworzenie zestawów tematycznych i rodzin wyrazów pokrewnych
· rozsypanki zdaniowe
· dobieranie zdań do treści obrazków (i odwrotnie)
· dobieranie lub układanie zdań opisujących historyjki obrazkowe
· dobieranie wyrazów parami (np. osoby działające i ich czynności, przedmioty i ich cechy itp
· dobieranie odpowiedzi do pytań
· wykonywanie pisemnych poleceń itp.
Sprawdzanie poprawności rozumienia tekstów realizuje się poprzez stawianie pytań lub wydawanie poleceń dotyczących tekstów, a także za pomocą specjalnie skonstruowanych testów. Pytania mogą dotyczyć osób występujących w tekście, ich cech i czynności, motywów działania, czasu i miejsca akcji itp. Polecenia natomiast zawierają takie zadania, jak : wskazanie ważnego pod jakimś względem fragmentu tekstu, wyjaśnienie tytułu, streszczenie opowiadania itp.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.