Proponujemy zestaw ćwiczeń poprawiających i
usprawniających umiejętność czytania i pisania, które rodzice
mogą wykonywać z dzieckiem w domu. Pozwoli to nie tylko poprawić
poziom tych umiejętności u dziecka, ale również wpłynie na
poczucie więzi dziecka z rodzicem, poprawi komunikację i zwiększy
motywację do dalszej nauki.
Powodzenia
Czytanie
całościowe sylab i wyrazów.
Do
ćwiczeń w czytaniu całościowym służą takie pomoce, jak :
rozsypanki sylabowe i wyrazowe, dobieranki (dobieranie sylab lub
wyrazów do nazwy obrazka), zagadki, loteryjki sylabowe, wyrazowe,
obrazkowo – sylabowe, obrazkowo – wyrazowe i obrazkowo –
sylabowo – wyrazowe oraz rebusy.
Istnieje
kilka sposobów posługiwania się loteryjką :
· rodzic eksponuje wzrokowo sylabę lub wyraz, dziecko czytają
cicho lub głośno i układa na planszy pod
właściwym obrazkiem
·
dziecko samo dobiera sylaby lub wyrazy do właściwych obrazków.
Czytanie
wyrazów, zdań i tekstów sylabami.
Ćwiczenia
te utrwalają umiejętności analizy sylabowej wyrazów i kształtują
syntezę sylab w wyrazach. Przygotowują także dzieci do pisania z
pamięci i
ze słuchu. Czytając wyrazy z podziałem na sylaby, dzieci mogą
oddzielać poszczególne sylaby kreskami lub łukami. Można również
uderzać w czasie czytania dłonią lub ołówkiem o blat stołu, lub
dotykać sylab palcem. W początkowych ćwiczeniach najpierw czyta rodzic, demonstrując
określony sposób zaznaczania sylab, następnie rodzic czyta, a
dziecko śledzi tekst, wykonując te same czynności, wreszcie
dziecko czyta samodzielnie, wydzielając sylaby słuchowo i ruchowo.
Czytanie
naprzemienne sylab, wyrazów i zdań.
Czytanie
na przemian z dzieckiem może przebiegać w różny sposób :
·
czytanie sylabami na przemian z dzieckiem (jedną sylabę czyta
uczeń, drugą rodzic itd.),
· czytanie kolejnych wyrazów na przemian z dzieckiem lub czytanie
przez dziecko tylko wybranych, określonych wyrazów,
·
czytanie na przemian większych partii tekstu,
·
czytanie na przemian całych zdań.
Można
także przeczytać kilka pierwszych zdań, aby zaciekawić
treścią. Na
koniec dziecko powinno samodzielnie przeczytać cały tekst.
Czytanie
selektywne głośne i ciche.
Czytanie
selektywne może być prowadzone w formie głośnego czytania tylko
wybranych przez rodzica liter, sylab lub wyrazów, zawierających
określone trudności. W cichym czytaniu selektywnym dzieci
podkreślają wybrane elementy wyrazów lub całe wyrazy, następnie
głośno je odczytują.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.