Analiza i synteza wzrokowa to funkcja poznawcza, która warunkuje prawidłową naukę czytania i pisania.
Na
pisanie i czytanie nakłada się szereg umiejętności. Analiza
i synteza wzrokowa jest jedną z nich. Dzieci, które mają
trudności z wyodrębnieniem elementów z całości
oraz poskładaniem całości z poszczególnych części
często napotykają problemy w szkole. Trudność sprawia im
rozpoznawanie sylab, odróżnianie podobnych liter np. [s]
i [ś], [l] i [ł] i czytanie polegające na składaniu
liter, które mają podobną postać graficzną, np. kreski [E,
F]. Mówiąc o zaburzeniach analizy i syntezy wzrokowej
musimy oczywiście wykluczyć wszelkie wady wzroku.
Objawy
zaburzeń analizy i syntezy wzrokowe, to trudności z:
- odwzorowywaniem figur geometrycznych,
- odwzorowywaniem szlaczków,
- układaniem obrazków, klocków według wzoru,
- różnicowaniem kształtów,
- wyszukiwaniem różnic między obrazkami,
- opisaniem oglądanej ilustracji(jest on ubogi).
- szukanie różnic na dwóch obrazkach,
- dorysowywanie drugiej połowy rysunku,
- wyodrębnianie kształtów/ przedmiotów po konturze (kształty są nałożone na siebie),
- tworzenie całości z części ( tu dobrze sprawdzają się puzzle),
- odnajdywanie elementów w całości np. szukanie na obrazku ukrytych przedmiotów,
- odwzorowanie układu figur, szlaczków.
Dziecko
nie umie poprawić własnych błędów, ponieważ ich
nie spostrzega. Wczesna stymulacja pozwoli zmniejszyć lub
zlikwidować trudności. Jednak zaniedbany problem może prowadzić
do trudności w nauce pisania, czytania, ale również
liczenia.
Jak
ćwiczyć analizę i syntezę wzrokową?
Dla
dzieci szkolnych ćwiczenia mogą już bazować na: układaniu
wyrazów z rozsypanki literowej, składaniu wyrazów z sylab,
szukaniu liter, sylab, wyrazów w tekście, itp.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.