poniedziałek, 27 kwietnia 2020

Analiza i synteza wzrokowa

Analiza i synteza wzrokowa to funkcja poznawcza, która warunkuje prawidłową naukę czytania i pisania. 


Na pisanie i czytanie nakłada się szereg umiejętności. Analiza i synteza wzrokowa jest jedną z nich. Dzieci, które mają trudności z wyodrębnieniem elementów z całości oraz poskładaniem całości z poszczególnych części często napotykają problemy w szkole. Trudność sprawia im rozpoznawanie sylab, odróżnianie podobnych liter np. [s] i [ś], [l] i [ł] i czytanie polegające na składaniu liter, które mają podobną postać graficzną, np. kreski [E, F]. Mówiąc o zaburzeniach analizy i syntezy wzrokowej musimy oczywiście wykluczyć wszelkie wady wzroku.

                    Objawy zaburzeń analizy i syntezy wzrokowe,   to trudności z:
    • odwzorowywaniem figur geometrycznych,
    • odwzorowywaniem szlaczków,
    • układaniem obrazków, klocków według wzoru,
    • różnicowaniem kształtów,
    • wyszukiwaniem różnic między obrazkami,
    • opisaniem oglądanej ilustracji(jest on ubogi).
    Dziecko nie umie poprawić własnych błędów, ponieważ ich nie spostrzega. Wczesna stymulacja pozwoli zmniejszyć lub zlikwidować trudności. Jednak zaniedbany problem może prowadzić do trudności w nauce pisania, czytania, ale również liczenia.

      Jak ćwiczyć analizę i syntezę wzrokową?

    • szukanie różnic na dwóch obrazkach,
    • dorysowywanie drugiej połowy rysunku,
    • wyodrębnianie kształtów/ przedmiotów po konturze (kształty są nałożone na siebie),
    • tworzenie całości z części ( tu dobrze sprawdzają się puzzle),
    • odnajdywanie elementów w całości np. szukanie na obrazku ukrytych przedmiotów,
    • odwzorowanie układu figur, szlaczków.
    Dla dzieci szkolnych ćwiczenia mogą już bazować na: układaniu wyrazów z rozsypanki literowej, składaniu wyrazów z sylab, szukaniu liter, sylab, wyrazów w tekście, itp.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.